Tysk, stor, väldig och 1800-talist

Emma
Popularitet idag: Minskar
Placering på namntoppen 2007 : 4

I slutet på 1800-talet var Emma det åttonde vanligaste förnamnet! Det känns ju romantiskt och underbart. Ursprunget är tyskt och namnet är egentligen en förkortning på Erm(in) som betyder "stor, väldig".

Martina är en feminim variant av Martin. Den äldre formen Martinus betyder "marsiansk", "tillhörig Mars" efter krigsguden Mars i den romerska mytologin, och Martin betyder därför "krigisk" eller "stridbar". Martina var populärt på 1920-talet. Erik betyder "härskar, kung" och Edith betyder "stolt segrare", tänk vilken familj det skulle bli. Frank betyder "fransman" och Smilla verkar ingen veta betydelsen på.

Måns är en sydsvensk variant av Magnus, har använts i Sverige sedan 1400-talet och har i alla tider varit vanligare i sydsverige än i resten av landet. Namnet betyder "den store".

Elsa är en kortform av Elisabet som är ett bibliskt namn med betydelsen "Gud är fullkomlig". Namnet har använts i Sverige sedan 1400-talet och var fram till 1800-talet framför allt ett ADELSNAMN.

Sanna betyder lilja. Namnet Sigrid härstammar från seger och frid. Sigvard betyder seger och väktare. Joel är en av böckerna i Gamla Testamentet och betyder "Jahve är Gud"! Ruben är hebreiskt och betyder "se, en son". Kvinnonamnet Olivia kommer av det latinska ordet för olivträd.

Bartolomeus var en av Apostlarna. Det fanns bara 43 män i Sverige vid namn Bartolomeus den 31 december 2005, varav 5 med det som tilltalsnamn. Detta gör det till det ovanligaste namnet i almanackan. Tyke är också ovanligt. Betyder "tok".

När jag var liten ville jag heta Victoria för att det betydde seger, eftertänksam som jag var.

Idag har Gotthard och Erhard namnsdag. Gotthard är forntyskt och sammansatt av ord med betydelsen Gud och hård.

Kommentarer
Postat av: martina

Jag heter ju Victoria i andranamn, men icket har jag varit mer segerviss för det!

2008-05-09 @ 19:23:31
URL: http://mae.webblogg.se
Postat av: physalis den vredgade

Alla utom jag! Har jag blivit petad eller vad är det här? TIll och med Smilla ägnades en rad! SMILLA!?

2008-05-12 @ 19:55:56
URL: http://fattighjon.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0